logo-samandehi
بستن

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کارتن سازی

کارتن سازی

۱۵ بهمن ۱۳۹۸ صنعت بسته بندی

کارتن سازی چیست ؟

مهندسان و طراحان جعبه های بسته بندی، جهت رفع نیازهای ویژه، می توانند با ورق کارتن با دست باز تری عمل کنند. مخصوصا در حمل و نقل (ترانزیت) با مخاطرات بالا که در آنها احتمال وارد شدن شوک، لرزش، فشرده شدن، رطوبت و پرتاب شدن وجود دارد تا اینکه بتوان محتوی بسته یا خود بسته را بصورت سالم به دست مشتری برسانیم. در اینجا قصد داریم کارتن سازی را در مراحل مختلف به شما معرفی کنیم.

ساخت ورق کارتن سازی

ورق های کنگره دار استفاده شونده در کارتن سازی، با به کار بردن خطوط و دستگاه های دقت بالا به نام کنگره ساز کارتن تولید می کنند، که معمولا با سرعت ۵۰۰ فوت در دقیقه (حدود ۱۵۰ متر در دقیقه) کار می کنند. در گذر زمان جهت پیشگیری از مشکلات متداول کارتن سازی در تولید ورق مانند گردانده ها و دندانه ساز ها، دستگاه ها بسیار پیچیده تر شده اند. مواد اصلی ورودی به دستگاه ها کاغذ خام است که در درجه های مختلفی است. با توجه به زنجیره تامین و ملاحظات مقیاس ها، معمولا کاغذ در کارخانه ها یا دستگاه های دیگری تولید شده، سپس آنها را بصورت رول های بزرگ انبار و انتقال می دهند.

تصمیم برای ابعاد و نوع کارتن

در کارتن سازی، معمولا اندازه حجم با ابعاد داخلی (به تناسب محصول) محاسبه می شوند. در شرایط استثنایی ابعاد خارجی جهت مقیاس تولید استفاده می گردند (مانند حجم چیدمان همراه با پالت). پس جعبه ها عموما با ابعاد داخلی مشخص و سفارش داده می شود. اغلب اتصالات با چسب به هم متصل شده که همراه آن می توان از منگنه، نوار نیز استفاده کرد.

متداول ترین شکل و فرم جعبه از نوع نگهدارنده چاک دار ساده RSC (Regular Slotted Carton) است. در این نوع از کارتن ها لبه ها (فلپ ها) با درجه یکسان ساخته شده و چاک بالا و پائین یکسان است و جهت حمل اشیاء حجیم و یا سنگین مناسب هستند.

انواع مدلهای کارتن

کارتن ساده (RSC):

بطور مثال کارتن عادی، کارتن مادر، کارتن اسباب کشی، کارتن پستی و حمل بار

انواع کارتن مدل دار مانند:

  • یک درب
  • بدون درب
  • سوراخ دار
  • برش داده مخصوص
  • قفل شونده
  • کشوی
  • پیتزایی
  • بایگانی
  • کارتن دسته دار

واحد ساخت و تولید جعبه

در یک واحد کارتن سازی که می توان کاغذ و همچنین ورق کنگره دار را در آن ساخت، به چنین واحدی، واحد یکپارچه اطلاق می شود. در واحد یکپارچه برش و فلوت (کنگره گذاری) انجام می شود. ورق های حاصل شده می توانند به واحد دیگری جهت ساخت جعبه ارسال شود. واحد کارتن سازی مسئولیت برش های ثانویه در ابعاد و اندازه های مختلف را دارد، همچنین روکش کردن و چاپ روی آن را می توان در آنها ترتیب داد.

انواع چاپ در کارتن سازی:

۱.  چاپ فلکسو
۲.  چاپ سیلک
۳.  چاپ افست (لمینتی)
۴.  چاپ دیجیتال (لیزری، جوهر افشان، حرارتی)

روکش کردن (لمینت) در کارتن سازی

اگر چه در کارتن سازی می توان روی کارتن چاپ داشته باشیم، اما تعداد رنگ ها، کیفیت رنگ در آن محدود است. جهت داشتن چاپ با کیفیت و عالی می توان نمایه چاپی مورد نظر را در جایی دیگر طراحی و چاپ کرد. سپس آن را بصورت ورق یا لایه روی کارتن مد نظر روکش کرد و بعد از آن عمل برش زدن را روی کارتن انجام داد.

مراحل کارتن سازی با استفاده از خمیر کاغذ بطور خلاصه:

  1. ساخت کاغذ از الیاف چوبی و خمیر کاغذ
  2. شکل دهی کاغذ بصورت نازک و ضخیم با رنگ بندی
  3. ساخت ورق کارتن یا فلوت با دستگاه کنگره ساز (از روی رول کاغذ)
  4. مراحل برش و تبدیل به سایز مورد نیاز
  5. چاپ روکش و لمینت کردن
  6. چاک و خط زدن
  7. دایکات و لب چسب
  8. تا کردن بسته بندی و مرتب کردن جعبه آماده

انواع ماشین الات و دستگاه های قابل استفاده در کارتن سازی:

۱.  دستگاه ورق سازی
۲.  دستگاه کنگره ساز
۳.  دستگاه دایکات و برش
۴.  دستگاه چاک زن
۵.  دستگاه لب چسب
۶.  دستگاه چاپ خودکار
۷.  دستگاه رو کش لمینت خودکار و دستی
۸.  دستگاه خط کشی برش
۹.  دستگاه تسمه کشی
۱۰.  دستگاه منگنه و اتصال

علامت کارتن سازی روی جعبه:

این علامت یک مهر یا جدول چاپ شده است که در قسمت پائین جعبه چاپ یا برچسب می شود، که شامل اطلاعات استحکام، ضخامت و سایر اطلاعات فنی کارتن ساخته شده است (حاصل از انواع روشهای تست کارتن انجام شده است).

برای داشتن کارتن با کیفیت جهت بسته بندی ملزم به تولید ورق کارتن با کیفیت و مواد اولیه مرغوب هستیم. همچنین نیروی انسانی متخصص و دستگاه های پیشرفته در تولید با کیفیت تاثیر گذار است. کارتن سبز با بیش از ۲۰ سال سابقه در صنعت طراحی و کارتن سازی، طیف گسترده ای از کارتن ها را در ابعاد مختلف تولید می کند.

جهت سفارش جعبه کارتن بسته بندی می توانید به فروشگاه آنلاین شرکت کارتن سبز مراجعه کنید.

برچسب ها

این مقاله برای شما مفید بود ؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید